Lukkarin puolivuosikatsaus 1-6/2021

Kävijäkysely

Tänä vuonna noin 320 seurakuntaa otti osaa kävijätutkimukseen. Kysely oli nostettuna seurakuntien sivustoille toukokuussa kolmen viikon ajan. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 2 908 käyttäjää.

Lue kävijäkyselyn tuloksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kävijätilastot

Lukkari-palvelu koostuu seurakuntien verkkosivustoista, evl.fi- , evl.fi/plus -palvelusta ja pienistä erillissivustoista. Vuonna 2021 alkupuoliskon aikana on julkaistu 20 seurakuntasivustoa. Seurakuntien verkkosivustoja on julkaistu yhteensä 328, joista muutama on suljettu seurakuntien yhdistyessä. Noin 92 prosenttia kaikista seurakunnista käyttää Lukkari-sivustoa.

1-6/2021 tilastot

Kävijöitä 4 676 545 (5,2. prosentin nousu vuoteen 2020 verrattuna. Silloin oli 4 443 023.)

 
Alkuvuoden 2021 käyttäjien kasvu edellisiin vuosiin samaan ajankohtaan verratuna.
  • Kävijöistä 3 648 374 on seurakuntasivustoilta ja 1 028 171 on evl.fi ja evl.fi/plus palveluista.
Lukkarin kävijätilastot. Lukkarin kävijöistä 22% tulevat evl.fin kautta ja 78% seurakuntasivustojen kautta.
  • Uusia käyttäjiä 3 722 710
  • Istuntoja 8 100 017
  • Mobiili- ja tabletti-käyttäjiä 59 prosenttia
     
Mobiilikäyttäjiä 53 %, desktop käyttäjiä 41 % ja tabletkäyttäjiä 6 %.

Mobiililaitteiden suosio näkyy selvästi tilastoissa, mutta on jäljessä yleistä suomalaista kehitystä (58,3%/2,88%/38,8%, https://gs.statcounter.com/)

Lukkaria käyttävien seurakuntien määrä

20 seurakuntaa julkaisi Lukkari-sivuston 2021 alkuvuodesta. Sivustojen julkaisu on hidastunut vuosien varressa, mutta seurakuntien määrä Lukkarissa on noussut kuitenkin 6,5 prosenttia ja nyt yli 92 prosenttia seurakunnista on julkaissut Lukkari-sivuston tai rakentaa Lukkari-sivustoa.

Sivustojen määrän kasvu tulee edelleen hidastumaan, koska lähes kaikki seurakunnat käyttävät jo Lukkaria.

Julkaistut seurakuntasivustot.

Kehitystyö

Lukkari jatkuvasti kehitettävä palvelu. Kehityksellä pyritään vastaamaan siihen, että Lukkari täyttää seurakuntien viestintätarpeet ja on teknisesti kilpailukykyinen julkaisujärjestelmä. Alkuvuodella 2021 kehitysbudjetiksi oli hyväksytty 142 355,46 euroa (alv0). Ensimmäisen puolen vuoden aikana kehitysbudjettia on käytetty 164 173,82 euroa (alv0), eli suunniteltu budjetti on ylitetty 21 818,36 eurolla. Käytetyllä budjetilla on ostettu 1 985 tuntia Ambientia Oy:n kehitystyötä. 

Loppuvuoden kehitysbudjetti suunnitellaan niin, että kehitys pysyy vuonna 2020 sovitussa 350 000 euron budjetissa.
Lukkarin kehitystyö keskittyi muun muassa seuraaviin kehityskokonaisuuksiin 1-6/2021:

  • Blogityökalu
  • Mobiilinavigoinnin jatkokehitys
  • Evästeiden hyväksyntä
  • Lukkarin testaus Liferay Cloud -ympäristössä
  • Pienkehitystehtävät Lukkari ja evl.fi -ympäristöissä
  • Bugikorjaukset

Tukityö

Seurakuntien suomenkielisestä käyttäjien tuesta vastaa Kirkon viestinnän Lukkari-tiimin verkkoviestinnän asiantuntijat ja ruotsinkielisestä tuesta vastaa Rannikon IT.

Tukityössä siirryttiin käyttämään valtakunnallisen IT-tuen tavoin IPP-palvelua (itsepalvelupiste). Sähköpostista tukijärjestelmään siirtyminen vaatinut sekä tukityötä tekeviltä ja palvelupyyntöjä jättäneiltä kärsivällisyyttä uuden alustan opettelussa.

Viimeisen puolen vuoden aikana suomenkielisiä palvelupyyntöjä on ratkaistu 741, joka vastaa noin kuutta tukitehtävää per arkipäivä. Ruotsinkielisiä tukitehtäviä oli 127

Tämä on huomattavasti vähemmän kuin vuonna 2020 jolloin tukitehtäviä oli alkuvuonna 2 151 Lukkarin versiopäivityksestä johtuen. Tukityöhön kulunutta aikaa on vaikea arvioida tarkasti, koska palvelupyynnöt ovat työmäärältään hyvin vaihtelevan suuruisia. 
 

Kaavio näyttää suomenkielisen tuen arvosanat, 74,31 % antaa 1, 21,1 % antaa 2 ja 3,67 % antaa 3.
Suomenkielisen tuen arvosana, 1-4, joista arvo 1 on paras.
Kaavio näyttää ruotsinkielisen tuen arvosanat, 76,32 % antaa 1, 10,53 % antaa 2, 5,26 % antaa 3, 7,89 % 4.
Ruotsinkielisen tuen arvosana, 1-4, joista arvo 1 on paras.
Suomenkieliset ja ruotsinkieliset palvelupyynnöt kuukausittain.
Korjaus: Tammikuun 185 tikettiä pitäisi olla 121.