Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Tänä vuonna noin 320 seurakuntaa otti osaa kävijätutkimukseen. Kysely oli nostettuna seurakuntien sivustoille toukokuussa kolmen viikon ajan. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 2 908 käyttäjää.
Lue kävijäkyselyn tuloksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Lukkari-palvelu koostuu seurakuntien verkkosivustoista, evl.fi- , evl.fi/plus -palvelusta ja pienistä erillissivustoista. Vuonna 2021 alkupuoliskon aikana on julkaistu 20 seurakuntasivustoa. Seurakuntien verkkosivustoja on julkaistu yhteensä 328, joista muutama on suljettu seurakuntien yhdistyessä. Noin 92 prosenttia kaikista seurakunnista käyttää Lukkari-sivustoa.
Kävijöitä 4 676 545 (5,2. prosentin nousu vuoteen 2020 verrattuna. Silloin oli 4 443 023.)
Mobiililaitteiden suosio näkyy selvästi tilastoissa, mutta on jäljessä yleistä suomalaista kehitystä (58,3%/2,88%/38,8%, https://gs.statcounter.com/)
20 seurakuntaa julkaisi Lukkari-sivuston 2021 alkuvuodesta. Sivustojen julkaisu on hidastunut vuosien varressa, mutta seurakuntien määrä Lukkarissa on noussut kuitenkin 6,5 prosenttia ja nyt yli 92 prosenttia seurakunnista on julkaissut Lukkari-sivuston tai rakentaa Lukkari-sivustoa.
Sivustojen määrän kasvu tulee edelleen hidastumaan, koska lähes kaikki seurakunnat käyttävät jo Lukkaria.
Lukkari jatkuvasti kehitettävä palvelu. Kehityksellä pyritään vastaamaan siihen, että Lukkari täyttää seurakuntien viestintätarpeet ja on teknisesti kilpailukykyinen julkaisujärjestelmä. Alkuvuodella 2021 kehitysbudjetiksi oli hyväksytty 142 355,46 euroa (alv0). Ensimmäisen puolen vuoden aikana kehitysbudjettia on käytetty 164 173,82 euroa (alv0), eli suunniteltu budjetti on ylitetty 21 818,36 eurolla. Käytetyllä budjetilla on ostettu 1 985 tuntia Ambientia Oy:n kehitystyötä.
Loppuvuoden kehitysbudjetti suunnitellaan niin, että kehitys pysyy vuonna 2020 sovitussa 350 000 euron budjetissa.
Lukkarin kehitystyö keskittyi muun muassa seuraaviin kehityskokonaisuuksiin 1-6/2021:
Seurakuntien suomenkielisestä käyttäjien tuesta vastaa Kirkon viestinnän Lukkari-tiimin verkkoviestinnän asiantuntijat ja ruotsinkielisestä tuesta vastaa Rannikon IT.
Tukityössä siirryttiin käyttämään valtakunnallisen IT-tuen tavoin IPP-palvelua (itsepalvelupiste). Sähköpostista tukijärjestelmään siirtyminen vaatinut sekä tukityötä tekeviltä ja palvelupyyntöjä jättäneiltä kärsivällisyyttä uuden alustan opettelussa.
Viimeisen puolen vuoden aikana suomenkielisiä palvelupyyntöjä on ratkaistu 741, joka vastaa noin kuutta tukitehtävää per arkipäivä. Ruotsinkielisiä tukitehtäviä oli 127.
Tämä on huomattavasti vähemmän kuin vuonna 2020 jolloin tukitehtäviä oli alkuvuonna 2 151 Lukkarin versiopäivityksestä johtuen. Tukityöhön kulunutta aikaa on vaikea arvioida tarkasti, koska palvelupyynnöt ovat työmäärältään hyvin vaihtelevan suuruisia.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä