Google-teksti värikkäillä kirjaimilla.

Hakukoneoptimointi

Käyttäjälähtöinen ja saavutettava sisältö on myös hakukoneystävällistä sisältöä. Kun sisällöt on sanoitettu käyttäjiä ajatellen, löytyvät sivut Googlesta heidän käyttämillään hakusanoilla.

Tärkeimmät tehtävät hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi

  1. Kirjoita sisällöt seurakuntalaiselle hänen käyttämällään kielellä. Sijoita tärkein sisältö sivun alkuun.
  2. Varmista, että paikallisen sisältösivun alussa on aina jotain ainutlaatuista sisältöä, vaikka sisältö olisikin pääosin kopioitu esim. evl.fi-sivustolta. Google saattaa poistaa hakutuloksista seurakuntien sivuja, jos sisällöt ovat täysin samanlaisia.
  3. Huolehdi, että jokaisella sivulla on yksi (ja vain yksi) pääotsikko, joka on muotoiltu Pääotsikko (H1) -tyylillä. Hyvä pääotsikko on selkeä, kuvaa sivun sisältöä, sisältää tärkeimmät avainsanat ja on enintään 70 merkkiä pitkä.
  4. Lisää HTML-otsikko (title) ja kuvaus (description) vähintään tärkeimmille sivuille, mutta mielellään kaikille sivuille.
  5. Testaa ja seuraa säännöllisesti, miten seurakunnan sivut löytyvät Googlella. Katso myös, mitä hakutuloksessa lukee ja muokkaa HTML-otsikkoa ja kuvausta tarvittaessa.

Suositeltavaa on myös...

  1. Laadi lista tärkeimmistä hakusanoista, joilla seurakunnan sivut täytyy löytyä tyylikkäästi. Lista voi olla aluksi lyhyt ja täydentyä sitä mukaa, kun hakukoneoptimointi tulee tutuksi.
  2. Tutustu avainsanojen suunnittelutyökaluihin (ilmaisia esim. Google Keyword Planner ja Übersuggest). Työkaluilla saat selville esimerkiksi, kuinka paljon eri hakusanoja käytetään ja miten kilpailtuja ne ovat.
  3. Varmista, että tärkeintä avainsanaa on käytetty sivun pääotsikossa, sivun alun tekstissä, HTML-otsikossa, kuvauksessa ja urlissa.
  4. Luo sivustolle sisäisiä linkityksiä ja käytä avainsanoja myös linkkiteksteissä. Pyydä muita tahoja linkittämään seurakunnan sivustolle (esim. järjestöt, kunta).
  5. Jaa avainsivuja sosiaalisessa mediassa. Paikallista toimintaa kannattaa markkinoida myös lisäämällä se Google Places -palveluun.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä! Tulosten näkyminen voi viedä aikaa. Muista myös, että Google arvostaa luonnollista käyttäjälle suunnattua sisältöä. Älä siis toista avainsanoja liikaa.

Poimintoja blogeista