Käyttäjälähtöinen ja saavutettava sisältö on myös hakukoneystävällistä sisältöä. Kun sisällöt on sanoitettu käyttäjiä ajatellen, löytyvät sivut Googlesta heidän käyttämillään hakusanoilla.
Tärkeimmät tehtävät hakukonenäkyvyyden varmistamiseksi
Kirjoita sisällöt seurakuntalaiselle hänen käyttämällään kielellä. Sijoita tärkein sisältö sivun alkuun.
Varmista, että paikallisen sisältösivun alussa on aina jotain ainutlaatuista sisältöä, vaikka sisältö olisikin pääosin kopioitu esim. evl.fi-sivustolta. Google saattaa poistaa hakutuloksista seurakuntien sivuja, jos sisällöt ovat täysin samanlaisia.
Huolehdi, että jokaisella sivulla on yksi (ja vain yksi) pääotsikko, joka on muotoiltu Pääotsikko (H1) -tyylillä. Hyvä pääotsikko on selkeä, kuvaa sivun sisältöä, sisältää tärkeimmät avainsanat ja on enintään 70 merkkiä pitkä.
Lisää HTML-otsikko (title) ja kuvaus (description) vähintään tärkeimmille sivuille, mutta mielellään kaikille sivuille.
Testaa ja seuraa säännöllisesti, miten seurakunnan sivut löytyvät Googlella. Katso myös, mitä hakutuloksessa lukee ja muokkaa HTML-otsikkoa ja kuvausta tarvittaessa.
Suositeltavaa on myös...
Laadi lista tärkeimmistä hakusanoista, joilla seurakunnan sivut täytyy löytyä tyylikkäästi. Lista voi olla aluksi lyhyt ja täydentyä sitä mukaa, kun hakukoneoptimointi tulee tutuksi.
Tutustu avainsanojen suunnittelutyökaluihin (ilmaisia esim. Google Keyword Planner ja Übersuggest). Työkaluilla saat selville esimerkiksi, kuinka paljon eri hakusanoja käytetään ja miten kilpailtuja ne ovat.
Varmista, että tärkeintä avainsanaa on käytetty sivun pääotsikossa, sivun alun tekstissä, HTML-otsikossa, kuvauksessa ja urlissa.
Luo sivustolle sisäisiä linkityksiä ja käytä avainsanoja myös linkkiteksteissä. Pyydä muita tahoja linkittämään seurakunnan sivustolle (esim. järjestöt, kunta).
Jaa avainsivuja sosiaalisessa mediassa. Paikallista toimintaa kannattaa markkinoida myös lisäämällä se Google Places -palveluun.
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä! Tulosten näkyminen voi viedä aikaa. Muista myös, että Google arvostaa luonnollista käyttäjälle suunnattua sisältöä. Älä siis toista avainsanoja liikaa.
Otsikot ja leipäteksti
Otsikointi ja muu tekstisisältö ovat tärkeimpiä hakukoneoptimoinnin osa-alueita.
Sivun pääotsikko (H1)
Jokaisella sivulla pitää olla yksi ja vain yksi pääotsikko, jonka tyyli on Pääotsikko (H1).
Hyvä pääotsikko on iskevä, enintään 70 merkkiä pitkä, kuvaa sivun sisältöä ja sisältää tärkeimmät avainsanat.
Älä käytä samaa pääotsikkoa useilla eri sivuilla.
Väliotsikot (H2–H4)
Käytä väliotsikoita jaottelemaan sivun tekstiä. Suurin painoarvo hakukoneiden näkökulmasta on H2-tason väliotsikoilla.
Käytä väliotsikoita loogisessa järjestyksessä äläkä hypi otsikkotasojen yli.
Käytä avainsanoja ainakin yhdessä H2-tason otsikossa.
Otsikon pituus enintään 70 merkkiä.
Leipäteksti
Kirjoita seurakuntalaiselle, älä Googlelle. Kun sisältö palvelee kävijää hyvin, Googlekin on tyytyväinen.
Kirjoita sivulle vähintään 300 sanan verran tekstiä.
Hyvä määrä avainsanoja on 1–2 %. Tämä tarkoittaa, että esim. 600 sanan tekstissä avainsana mainitaan 6–12 kertaa.
Käytä avainsanoja sivun ensimmäisessä ja viimeisessä kappaleessa.
Käytä avainsanoja eri muodoissa sekä avainsanojen synonyymeja.
Paranna tekstin silmäiltävyyttä listoilla ja tarvittaessa lihavoinnilla.
Vältä tuottamasta sivustolle kahta hyvin samansisältöistä sivua
HTML-otsikko (title) ja kuvaus (description)
HTML-otsikko ja kuvaus Googlen hakutulossivulla:
HTML-otsikko selaimen yläpalkissa:
HTML-otsikko
HTML-otsikko eli title on teksti, joka näkyy mm. selaimen yläpalkissa, Googlen hakutuloksen otsikkona ja some-jaoissa.
Suositeltava pituus 30–60 merkkiä.
Kuvaa HTML-otsikossa sivun sisältöä ja sisällytä siihen tärkeimmät avainsanat.
Käytä joka sivulla uniikkia HTML-otsikkoa.
Kun uusi sivu luodaan, sivun HTML-otsikoksi tallentuu automaattisesti sivulle annettava nimi (sama joka näkyy valikossa). Tämä ei kuitenkaan aina ole paras mahdollinen otsikko hakukoneita ajatellen.
Jos sivun valikkonimeä myöhemmin muutetaan, sillä ei ole vaikutusta HTML-otsikkoon.
Kuvaus
Kuvaus eli description on Googlelle annettava ehdotus tekstistä, jonka hakukone poimii hakutulosten yhteyteen. Google saattaa kuitenkin poimia tekstikatkelman myös sivulla olevasta tekstistä, jos se esimerkiksi vastaa paremmin käytettyjä hakusanoja.
Kuvaus näkyy myös somejaoissa.
Hyvä kuvaus on vähintään 70 merkkiä ja enintään 140 merkkiä pitkä.
Käytä kuvauksessa avainsanoja ja sijoita ne heti kuvauksen alkuun.
Uuden sivun luomisen yhteydessä Lukkari pyytää antamaan kuvauksen hakukoneita varten. Jos kenttä on silloin jäänyt täyttämättä, voit lisätä kuvauksen myös jälkikäteen.
Kuvauksella voit vaikuttaa erityisesti siihen, miten houkuttelevalta sivu näyttää hakutuloksissa ja miten todennäköisesti kävijä klikkaa sitä (CTR eli click-through-rate).
HTML-otsikko ja kuvaus eivät näy itse sivulla missään. Niitä pääsee muokkaamaan sivun yläreunan työkalurivin Määritä sivu -painikkeen kautta.
2. Valitse SEO -välilehti. Tee tarvittavat muutokset HTML-otsikko- ja kuvaus-kenttiin.
3. Muista painaa lopuksi tallenna oikeassa alareunassa.
Linkit ja kuvat
Linkit
Sivulta lähtevien ja varsinkin sivulle tulevien linkkien painoarvo vaikuttaa sivun hakukoneluokitukseen.
Sivulta lähtevät linkit
Linkkitekstin pitää olla linkin kohteen sisältöä kuvaava.
Linkkitekstissä kannattaa käyttää kohdesivulla käytettyjä avainsanoja.
Nofollow-määrettä kannattaa käyttää, jos et halua siirtää sivustosi mainetta sivulle, jolle linkkisi johtaa (esim. <a href="huonosivu.html" rel="nofollow">Esimerkki huonosta sivusta</a>)
Sivulle tulevat linkit
Sivullesi linkittävien sivustojen painoarvo (”maine”) vaikuttaa kohottavasti tai laskevasti oman sivusi painoarvoon. Painoarvo määrittyy mm. sen perusteella, miten paljon sivulle johtaa linkkejä, ja millaisilta sivuilta nuo linkit tulevat.
Sivulle tulevien linkkien määrään on usein vaikea vaikuttaa, mutta monet tahot voivat olla kiitollisia siitä, että kerrot heille luomastasi uudesta sisällöstä.
Sivulle tulevien linkkien olisi hyvä tulla eri verkkotunnuksista eli ei vain linkkejä esim. evl.fi-sivuilta.
Tutki millaisia linkkisanoja sivulle tulevissa linkeissä on käytetty ja ehdota linkin tekijöille paremmin sivusi sisältöä kuvaavia linkkisanoja (tästä on hyötyä kummallekin osapuolelle).
Kuvat
Anna kuville selkokieliset nimet, joissa ei ole ääkkösiä, esim. minun_uusi_polkupyora.jpg, joissa mielellään esiintyy avainsana tai -sanoja.
Määritä kuville myös alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti ja käytä siinäkin mahdollisuuksien mukaan avainsanoja.
Käytä kuvaa oikeanlaisessa asiayhteydessä (liittyy ympärillä olevaan tekstiin).
Evästeiden avulla tarjoamme parempaa käyttökokemusta. Omat, välttämättömät evästeemme kontrolloivat sivuston toimivuutta ja käytettävyyttä.
Käytämme sivustolla upotuksia sosiaalisesta mediasta, kuten videoita ja sisältöjä. Nämä sisällöt saattavat sisältää käyttäjiä henkilöiviä evästeitä. Nähdäksesi nämä sisällöt sivustollamme hyväksy evästeet.