Lukkarin puolivuosikatsaus 1-6/2022 sekä havaintoja loppuvuodesta

Kävijätilastot

Lukkari-palvelu koostuu seurakuntien verkkosivustoista, evl.fi- , evl.fi/plus -palvelusta ja pienistä erillissivustoista. Vuonna 2022 alkupuoliskon aikana on julkaistu kymmenen seurakuntasivustoa (2021: 20). Seurakuntien verkkosivustoja on julkaistu yhteensä 341, joista muutama on suljettu seurakuntien yhdistyessä. Yhteensä 97 prosenttia (258 kpl) seurakuntatalouksista käyttää Lukkari-sivustoa (2021: 94 %).

Lukkaria käyttävien seurakuntien määrä

Kymmenen seurakuntaa julkaisi Lukkari-sivuston 2022 alkuvuodesta. Sivustojen julkaisu on hidastunut vuosien varrella, mutta seurakuntien määrä Lukkarissa on noussut kuitenkin neljä prosenttiyksikköä ja nyt yli 97 prosenttia seurakunnista on julkaissut Lukkari-sivuston tai rakentaa Lukkari-sivustoa.

Sivustojen määrän kasvu tulee edelleen hidastumaan, koska lähes kaikki seurakunnat käyttävät jo Lukkaria.

1-6/2022 tilastot

Kävijöitä 3 793 251 (2021: 4 676 545)

  • Uusia käyttäjiä 3 503 776 (2021: 3 722 710)
  • Istuntoja 7 617 657 (2021: 8 100 017)

    Kävijöistä 811 947 oli evl.fi ja evl.fi/plus -palveluista (2021: 1 028 171) .
Käynnit sivustolla (montako kertaa sivusto on avattu päivän aikana).
Käynnit Lukkari-sivustoilla oli alkuvuonna noin 31 000 - 83 500.

65,9 prosenttia kävijöistä tuli sivustoille Googlen kautta.

  • Mobiili- ja tablettikäyttäjiä 65,5 prosenttia (2021: 59 prosenttia)

Mobiililaitteiden suosio näkyy selvästi tilastoissa, ja ylittää keskivertosuomalaista kehitystä (59,4%/2,0%/38,6%, StatcounterLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

Koko vuoden 2022 ajalta suurin kävijäpiikki sivustoilla oli seurakuntavaalien iltana. Palvelimet kaatuivat silloin suuren kävijämäärän vuoksi. Mittauksien mukaan sivustoilla oli silloin vilkkaimmillaan yhteensä yli 450 000 käyntiä.

Käynnit sivustolla
Loppuvuosi 2022 oli vilkkaampi. Vaali-iltaa lukuunottamatta käyntejä oli noin 33 700 - 123 600.
Piirakka mobiilikäytöstä.
Mobiilikäyttäjiä 55,5, desktop 39,5 ja tabletti 5 prosenttia.

Kehitystyö

Vuonna 2021 loppussa ostettiin kävijätestausta B-sivustomallin uudistuksen tarpeitten selvittämiseksi. Sen myötä tuli toisiakin havaintoja. Seurakunnista koottiin myös vapaehtonen kehittäjäryhmä kehitystyön tueksi.

Lukkari on jatkuvasti kehitettävä palvelu. Kehityksellä pyritään vastaamaan siihen, että Lukkari täyttää seurakuntien viestintätarpeet ja on teknisesti kilpailukykyinen julkaisujärjestelmä. 

Koko vuodelle oli kehitystyöhön budjetoitu 300 000 euroa (2021: 352 000). Budjetti ylitettiin 22 387 eurolla. Käytetyllä budjetilla on ostettu 2997,75 tuntia Ambientia Oy:n kehitystyötä. Seurakuntavaaleja varten Lukkaria kehitettiin 23 443 euron edestä.

Lukkarin kehitystyö keskittyi muun muassa seuraaviin kehityskokonaisuuksiin 1-6/2022:

  • Seurakuntavaalit
  • Eväste-ponnahdusikkuna
  • Kävijätestauksen pienempien oivallusten muutoksia
  • Tila-uudistus
  • Analytiikan raportointinäkymä
  • Tagmanagerin käyttöönotto
  • Liferay Cloud -ympäristön siirron selvitys

Syksyllä työ seurakuntavaalien ja tilauudistuksen suhteen saatiin vietyä loppuun asti.

Tukityö

Seurakuntien suomenkielisestä käyttäjien tuesta vastaa Kirkon viestinnän Lukkari-tiimin verkkoviestinnän asiantuntijat ja ruotsinkielisestä tuesta vastaa Rannikon IT. Tukityössä käytettiin valtakunnallisen IT-tuen tavoin IPP-palvelua (itsepalvelupiste). 

Viimeisen puolen vuoden aikana suomenkielisiä palvelupyyntöjä on ratkaistu 530 (2021: 659), joka vastaa noin 4,6 tukitehtävää per arkipäivä. Suomenkielisten tukitikettien määrä koko vuodelta 2022 oli 973 (2021: 1 142). Pieni lasku on tapahtunut edelliseen vuoteen verrattuna. Tammi-maaliskuu ovat joka vuosi tuessa kiireisimmät kuukaudet.

Ruotsinkielisiä tukitehtäviä oli keväällä 72 (2021: 127), koko vuodelta 130.

Tukityöhön kulunutta aikaa on vaikea arvioida tarkasti, koska palvelupyynnöt ovat työmäärältään hyvin vaihtelevan suuruisia.

Suomenkielinen ohjesivusto uusittiin.

Tuen asiakaskokemuspiirakka. Suurin osa on ollut erittäin tyytyväinen tuen kanssa.
Tuen asiakaskokemus.