Jo lähes kaksi kolmasosaa Lukkari-sivustojen kävijöistä saapuu sivustolle Googlen kautta. Vain reilu viidennes käyttää suoraa osoitetta. Siksi ei ole yhdentekevää, miltä seurakuntien sivustot näyttävät Googlen hakutuloksissa.
Google poimii hakutuloksiinsa sivun metatiedoista otsikon ja kuvauksen. Nämä metatiedot eivät näy itse sivulla, vaan ne määritellään sivun asetuksissa. Jos sivulle ei ole määritelty kuvausta, hakutulokseen voi eksyä koodia tai tekstiä esimerkiksi sivun alatunnisteesta.
Laatimalla kuvaustekstin varmistat, että sivusto näyttää fiksulta myös Googlessa. Hyvä kuvausteksti on tiivis (enintään 140 merkkiä) ja informatiivinen kuvaus sivun (tai etusivun tapauksessa koko sivuston) sisällöstä.
Etusivun metatietoja seurakunnat eivät pääse muokkaamaan itse, mutta muutosta voi pyytää Lukkari-tuestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Tarkista (ja korjaa) oman etusivusi metatiedot näin:
- Tee Google-haku seurakunnan tai seurakuntayhtymän nimellä.
- Katso, miltä etusivun kuvausteksti näyttää hakutulossivulla.
- Jos kuvauksessa näkyy koodia tai esimerkiksi etusivun alatunnisteesta poimittuja yhteystietoja, etusivulta luultavasti puuttuu metakuvaus. Ota silloin yhteyttä Lukkari-tukeen ja pyydä lisäämään etusivulle kuvausteksti. Jos kuvausteksti kertoo sivustosi sisällöstä ja houkuttelee klikkaamaan hakutulosta, voit onnitella itseäsi. Etusivun metakuvaus on silloin kunnossa, eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Hakutulosesimerkkejä etusivuista, joilta todennäköisesti puuttuu metakuvaus:
P.S. Muiden sivujen kuin etusivun metatietoja pääsee muokkaamaan toimittajan ja päätoimittajan oikeuksilla. Ohjeita otsikon ja kuvauksen muokkaamiseen löydät täältä.